Resan ut mot El Nido börjar med att en van hämtar upp oss på hotellet och framför oss har vi en resa på 5-6 timmar på en väg som har beskrivits som en mardröm eller ett äventyg av tidigare resenärer. Väl ute på den fantastiska vägen börjar samtliga av oss (förutom jag) bli smått oroliga för chaufförens körning. Vägen är krokig och slingrar sig fram bland en väldigt fin omgivning där chauffören snarare gasar än bromsar i kurvorna. Det hoppar rejält i bilen som verkar sakna stöddämpare helt, men fram kom vi inte helt oskinnade för alla hade rejält ont i röva!!! Väl framme på hotellet väntade en gratis måltid för att vi va tvugna att ta in på ett annat hotell för natten, eftersom vårt rum inte var ledigt.

Dagen efter, MIN FÖDELSEDAG!! japp gott folk nu är jag 26;) Dagen börjar med att flytta packningen till vårt "riktiga" hotell och sedan väntar en tuctuc tur ut till stranden Las Cabanas el något i den stilen, där sol och bad stod på tapeten. Vi hade det helt underbart men något stack till i vattnet, vilket va plankton fick vi reda på några dagar senare. Kvällen spenderades inne i centrum där middag och drinkar följt av skönsång från mina fina medresenärer väntade. Natten och morgonen va dock inte speciell mysig, jag och sara turades om att använda toaletten kort sagt. Vi två blev även hemma på hotellet dagen efter för att bli av med våra fantastiskt trevliga magar, de andra brudarna drog in till stan och kom tillbaka med finfina presenter till oss.

Dag nr 3 spenderades på Las Cabanas igen för vi vågade inte ge oss ut på båttur med våra magar, men det gick fint ändå. Inga olyckor här inte. På kvällen drog vi till en av de godaste resturangerna Mezzanine i El Nido som låg precis vid stranden.

Dag nr 4  blev det äntligen dags för första båtturen som bestod utav 3 laguner och 2 öar samt snorkling. Vid första stoppet där vi skulle snorkla inser vi att vi är de enda som inte fått med oss snorkelutrustning, vilket hotellet lovat ingick i turen. Alla blir jävligt besvikna men som tur är har några av guiderna snorklar med sig så vi får låna deras. Snorklingen va helt fantastisk och vi såg både nemo och doris nere i det blå. Vidare fortsatte vi till big och secret lagoon. Det va så himla fint!!!! Svårt att ta in naturen, det va så häftigt. I den hemliga lagunen fick vi krypa genom ett hål i berget för att komma åt, men vilket ställe sen!!!! Där väntade även lunch som våra kära medresenärer asiaterna nära käkade upp helt själva. Något irriterade blev vi på dem, verkar inte helt med på att det kanske kan va bra att kunna simma när man ska ut på en båtur men men. Sista stoppet va small lagoon där man va tvungen att simma in för att se, riktigt fint det med. Väl inne i lagunen blir sara nästan påkörd av asiaterna som sitter i en kajak eftersom de som sagt inte kan simma. Turen va helt underbar och vi var rätt trötta och möra när det va dags att bege sig hemmåt igen. Men vi bestämde oss för att vi måste ut på ytterligare en båttur om några dagar.